Ken je eigen stresssignalen en ga ontstressen

“Achteraf gaf mijn lichaam al langer signalen”. Dat is wellicht de meest gehoorde conclusie van mensen die herstellen van een burnout. Je hebt namelijk niet zo maar een burnout. Voor dat je zo ver bent heeft je lichaam je namelijk allang stress signalen gegeven. Signalen dat het niet goed met gaat. Omdat je te veel gas geeft en te weinig oplaadt.

Ieder mens heeft zijn eigen kanariepietje. Een eigen specifieke mix van signalen die aangeven dat je te weinig herstelt. Als een kanariepietje dat aangeeft dat je lichaam je iets te vertellen heeft. En hoe eerder je daar naar luister en gaat inzetten op herstel des te beter. Als de chronische stress zich opstapelt wordt het steeds moeilijker om in te grijpen.

De top-10 van de meest voorkomende chronische stress signalen:

  • Altijd moe, geen zin, futloos. Je voelt je de hele tijd moe en hebt geen zin meer in de dingen die je normaal wel leuk vind. Je merkt dat jij je door de dag heen moet slepen en je hebt weinig energie. En aan het eind van de (werk)dag echt geen puf meer hebt. Na je werk kom je tot niets.

  • Slaapproblemen. Je komt moeilijk in slaap of je slaapt niet goed door. ’s Ochtend ben je nog moe als je wakker wordt.

  • Niet kunnen ontspannen. Geen idee hoe je dat ook al weer doet. Ook als je moe bent kun je niet ontspannen. Want ontspannen gaat niet meer vanzelf.

  • Gespannen spieren. Je hebt hoofdpijn, spierpijn, pijn in je nek of last van je rug of schouders.

  • Vaker ziek. Door de chronische stress is je weerstand afgenomen. Daardoor pak je sneller een virus of infectie mee.

  • Snel geïrriteerd. Je wordt snel geprikkeld door je omgeving. Het welbekend korte lontje; je net sneller aangebrand en hebt eerder ruzie of een conflict. Je staat op scherp. En hebt niet veel nodig om te ontploffen.

  • Piekeren. Je blijft maar malen en kunt dingen niet loslaten. ’s avond in bed ben je nog bezig met voorvallen op het werk, dingen de ie je gezegd hebt en alvast met de dag van morgen. Wat zou er morgen kunnen gebeuren en hoe ga je dan reageren. Dat soort denkwerk. De “wat als…”.

  • Door blijven gaan. Je kunt niet meer stoppen. en blijft maar doorgaan. Het to-do lijstje is eindeloos en jij blijft aan de gang om de acties af te kunnen strepen. Nog even dit.

  • Concentratie-en geheugenproblemen. Je bent niet zo scherp meer. Vergeet dingen en maakt meer fouten en je kunt niet meer goed plannen en organiseren. Je bent het overzicht kwijt

  • Emoties. Je bent sneller emotioneel dan normaal. Niet zo veerkrachtig meer en je incasseringsvermogen is laag. Je bent somberder, onzekerder of angstiger dan anders.

Herken je hier iets van? En wil je minder stress en meer ruimte voor jezelf. Boek dan een gratis inzicht sessie bij mij.

Heb jij last van chronische stress?

Ontdek in een gratis inzichtsessie hoe jij meer rust en ruimte voor jezelf kunt creëren. Ik reserveer elke maand een paar momenten in mijn agenda voor een gratis online inzichtsessie van 30 minuten. Herken je stress signalen en krijg van mij 3 bewezen tips om meer rust en ruimte voor jezelf te creëren. Wil jij zo’n gratis inzichtsessie? Vul dan hieronder je gegevens in. Als ik je aanvraag binnen heb neem ik zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak met je in te plannen.

Ja, ik wil een gratis inzichtsessie!