Caja Tameris met het Domburgse strand op de achtergrond

Als je je onrustig en gespannen voelt dan zit je niet lekker in je vel. Met chronische stress is het leven zwaarder en minder leuk. Als je meer  rust en meer ruimte voor jezelf gaat creëren dan gaat de wereld er opeens weer heel anders uit zien. De onderstaande praktische tips kunnen helpen om meer rust in je hoofd en leven te krijgen.

Sta regelmatig even stil

Ben jij van het we moeten rennen, vliegen, duiken, vallen opstaan en weer doorgaan. Is dat een bekend liedje voor je? Staat je hoofd nooit stil? Las dan tussen dat rennen en vliegen regelmatig een pauze in. Sta regelmatig even stil. Bouw daarvoor kleine rustmomenten (micro pauzes) over de dag in.

Plan tijd voor jezelf in. Neem minimaal één keer per dag 20 minuten die echt helemaal voor jezelf zijn. Me-time. En gebruik die tijd om metaal op te laden. Even geen telefoon, TV, Netflix of andere mentale prikkels. Doordat je vaker een momentje van rust neemt wordt door de dag heen je energieniveau ieder keer een beetje aangevuld. Je zult zien dat als je dit consequent doet je energieniveau omhooggaat en jij je rustiger zult gaan voelen.

Minder moeten

Ga eens na wat er van jouw must-do lijstje nu echt moet gebeuren. Je zult zien dat lijstje veel korter is dan je in eerste instantie denkt. Schrap wat niet direct moet. Neem de regie over je eigen agenda.  Je maakt daarmee wat meer ruimte voor jezelf.

Kijk ook eens of het een onsje minder mag. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn.

Ga wat vaker rustig bewegen.

Dat kan heel klein zijn. Kleine bewegingen zorgen voor rust. Je stress systeem en daarmee ook je hoofd en lichaam komen ervan tot rust. Kijk eens of je als je achter een beeldscherm zit eens zachtjes je hoofd van de ene naar de andere kant kan bewegen. Zo klein kan het zijn. Omdat die kleine bewegingen rustgevend zijn kun je bijvoorbeeld ook je bureaustoel zo instellen dat die met je meebeweegt. Of (als het je ding is) een schommelstoel in je woonkamer. Je oma wist al hoe rustgevend dat was.

Ga naar buiten

Stap je deur uit. Ga naar buiten om wat te wandelen, te fietsen of te lanterfanteren. Pak wat zonlicht mee en laat de wind met je haren spelen. Even letterlijk een frisse wind erdoor. De hersenspinsels even laten voor wat ze zijn en simpelweg even buiten zijn.
Maak ook eens een wandeling waarbij je aandacht ligt bij wat je tijdens de wandeling ziet, ruikt, hoort of voelt. Zonder haast maar met aandacht. Ga na afloop na wat zo’n wandeling met je doet

Voel je lichaam

Lest best; voel je lichaam. Jouw lichaam is altijd in het hier en nu. Wanneer je aandachtig nagaat wat er te voelen is dan verschuift de focus wat van het denken af. Bovendien ga je zo signalen van je lichaam ook beter opmerken. Merk op verschillende momenten van de dag eens op hoe jij je voelt. Zit je eigenlijk wel lekker? Merk je ergens in je lichaam spanning op. Misschien wil je lichaam wat bewegen? Voel eens waar jouw lichaam op dat moment behoefte aan heeft.

Wil jij meer rust en ruimte voor jezelf?

Ontdek in een gratis inzichtsessie hoe jij meer rust en ruimte voor jezelf kunt creëren. Ik reserveer elke week een moment in mijn agenda voor een gratis online inzichtsessie van 30 minuten. Wil jij zo’n gratis inzichtsessie? Vul dan hieronder je gegevens in. Als ik je aanvraag binnen heb neem ik zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak met je in te plannen.

Ja, ik wil een gratis inzichtsessie!